Baggrund for skoleudviklingssamtalen
Fra skoleåret 2022/23 ændres folkeskoleloven, så kommunerne ikke længere skal udarbejde kvalitetsrapporter. I stedet skal skoler og kommuner gennemføre en årlig skoleudviklingssamtale. Den formelle ramme for skoleudvikling ændres således markant, så der sker et skift fra krav om skriftlig affrapportering til krav om dialog, møde og samtale om skolen. Skoleudviklingssamtalerne skal tage afsæt i skolens udviklingsområder og i, hvordan elevernes faglige udvikling og trivsel bedst styrkes.
Ud over den årlige skoleudviklingssamtale afholdes hvert år dialogmøde mellem det politiske udvalg (Børn og Skoleudvalget), skolebestyrelsesformænd, skoleledere samt centerledelse.
Formålet med den systematiske kvalitetsopfølgning mellem ledere i hhv. dagtilbud, skoler, UU, Ungdomsskolen og centerchef + leder af hhv. skole- og dagtilbudsområdet er at højne kvaliteten i skoler og dagtilbud og sikre, at relevant viden bliver omsat både lokalt og i hele Center for Børn & Læring.
Skoleudviklingssamtalerne er et vigtigt element i kommuner og skolers arbejde med deres lokale praksis for løbende og systematisk evaluering og dialogbaseret understøttelse af skolens udviklings- og indsatsområder. Intentionen er at styrke den fælles viden og forståelse af skolens udfordringer, udviklingsområder og de indsatser, der iværksættes. Skoleudviklingssamtalerne skal dermed understøtte fælles refleksion og samarbejde om skolens og kommunens opgaveløsning ift. de fælles udfordringer og styrke den pædagogiske udvikling. Dette med henblik på at sikre de bedste rammer for elevernes faglige og alsidige udvikling.
Metode
Skoleudviklingssamtalen afholdes på skolen. Den består af to separate halvdele.
I første halvdel vurderer skolelederen hvem, der deltager. Centerchefen opfordrer til at skolebestyrelsen er repræsenteret, men valget er skolelederens. Også om andre aktører kan være relevante.
Ligeledes er det skolelederen, der sætter dagsorden. Dagsorden bedes fremsendt til centerchefen tidsnok til at centerchefen kan forberede sig. Hvis skolelederen har særlige ønsker til kvantitativ data, der skal indgå som bilag i samtalen, kan forvaltningen være behjælpelig med at fremskaffe data.
Anden halvdel af samtalen er for skolelederen og centerchefen eksklusivt. Dagsorden er centerchefens. Fokus for samtalen er ledelse, drift og fællesskabsstrategi. Hvor er skolen i processen? Hvad er de næste skridt? Hvordan involveres personalet?
Der kan være andre deltagere end centerchefen og skolelederen og det vurderes vigtigt at skolebestyrelsen deltager i dele af samtalen. Centerchefen supplerer med samtaleemner med afsæt i den strategiske ramme for skolevæsenet.
Resultaterne fra de obligatoriske test i læsning og matematik (og anden relevant viden) inddrages i samtalen. Det bemærkes, at testresultaterne er fortrolige. Skolen skal oplyse om evalueringer af undervisningens kvalitet på skolens hjemmeside.